Taťána Rovnerová průvodce ve vztahu těla a výživy
Kontakt

Terapie psaním

Je podzim. Jako každý rok se začínám zklidňovat, stahovat dovnitř. Letos ale jakoby tento proces běžel několikanásobně silněji. Události vnějšího světa nás doslova zahnaly do svých domovů, není kam chodit za zábavou, pošmourné počasí venku pocit stažení ještě více umocňuje.

Včera ráno jsem vstávala s takovým podivným vnitřním chvěním, které během dopoledne začalo nabývat rozměrů blížící se paniky. Musela jsem si během vaření sednout na gauč a chvíli jen tak sedět. Co se mi to děje? Vždyť mě ani moje blízké nic bezprostředního neohrožuje! Je to jen strach ze strachu, kdyby...

Pak mě ale napadlo: co když to tak má být? Co když se všechno tam venku děje správně, přesně tak, jak má? Co když je právě tohle naše šance opravdu se zastavit podívat se dovnitř? Kdy jindy bychom to měli udělat? Jaké lepší okolnosti si přát? Většina z nás není v přímém ohrožení, jen jsme nuceni zastavit vnější aktivity. A pak si tedy můžu vybrat: buď najet na vlnu strachu a paniky z něčeho, co by se mohlo stát, svůj den vyplnit sledováním zpráv, co se smí a nesmí, což se neustále mění, takže úzkostné ego je ke své spokojenosti pořád dokola krmeno veledůležitými zprávami.

Anebo ten čas, který mně byl takto dán, využít úplně jinak. K prozkoumání toho, co se uvnitř mě právě teď děje. A využít vnější události jako nosné médium vnitřních bolístek, strachů a úzkostí, které se přirozeně v této nelehké době derou ven.

Znám skvělý způsob, jak s takovou nečekanou záplavou efektivně a bezpečně pracovat. Ano, je to už v názvu zmiňovaná terapie psaním, kterou sama praktikuji na denní bázi (dobře zafungovala i dnes na moji dopolední paniku) a osvědčila se mně i jako výborný nástroj sebepoznání i při práci s mými klienty.

img

Terapie psaním mně totiž nabízí pravý OPAK toho, co se na mě vyvalí, jakmile zapnu počítač nebo telefon. To se mě vždycky zmocní pocit, že musím být neustále on-line, non stop vstřebávám vlny nových a nových informací, tu zvoní telefon, tu někdo píše zprávu, je nutné hned teď reagovat, vidět tohle video, projet diskusi, polemiku, všude vnímám útoky, hodnocení..., to všechno nebere konce.

Když ale vezmu do ruky svůj deník, je to nerušený prostor jen pro mě, mám dostatek času a všeho, co k psaní potřebuji, nikdo mě nehodnotí, nikdo mě netlačí s termínem, k záznamu se můžu kdykoli vracet. A hlavně: spolu s napsaným fyzicky odchází část mého traumatu.

To si ostatně můžete nejlépe vyzkoušet sami. V okamžiku, kdy cítíte jakoukoli tíseň, strach nebo vztek, vezměte si papír, zvědomte si, jak se v tu chvíli cítíte. Pak si nechte libovolný prostor na to, abyste na papír popsali všechno, co ve Vás daný pocit vyvolalo, pište upřímně, papír snese cokoliv (můžete ho po dopsání zničit)! A na závěr celého procesu nezapomeňte porovnat svůj nynější stav s tím, když jste k papíru sedali. Drtivá většina lidí cítí velkou úlevu.

Psaní ale nemusí být jen nástroj úlevy (a i to samo o sobě se teď moc hodí), pokud píšete systematicky, lze s napsaným pak terapeuticky dál pracovat. Mnoho z nás v těchto nejistých dnech upřednostní komunikaci, která si nebude činit jakékoli závazné časové nároky, nebude tváří v tvář, protože jsou témata, která je i v terapii velmi těžké otevřít a mluvit o nich. Často je snazší je napsat.

Protože mně samotné psaní velmi pomáhá i v této složité situaci, cítím potřebu se o tento nástroj podělit. Čtení mezi řádky, psaní a hledání souvislostí je to, co umím a dělám s velkou láskou. Kromě terapie sdílením jsou to věci, které mě velmi naplňují a věřím, že svůj potenciál můžu tímto způsobem předávat dál.

Nabízím tedy novou službu - podporu při terapii psaním, Vy budete psát, já budu reagovat a směrovat Vás k poctivé vnitřní práci. Nebudu Vás soudit ani jakkoli hodnotit, jen vedle Vás několik týdnů půjdu jako Vaše podpora. Pak už to zvládnete sami. Pokud si terapii psaním osvojíte a naučíte se s ní vědomě zacházet, máte doživotně k dispozici naprosto unikátní a nedocenitelný nástroj. Protože ať se Vám v životě děje cokoliv, psaní vždycky uleví, umožní srovnat myšlenky, zvědomit vnitřní pochody, pomůže na světlo skrytým podvědomým motivům. A můžete si být jisti, že během psaní se Vám otevře jen to, na co už jste připraveni.

Chci vědět víc

Líbí se Vám článek? 
Dejte mu palec !

Napište mi